Jakie elementy są sprawdzane podczas odbioru technicznego mieszkania od dewelopera?
Podczas odbioru technicznego mieszkania zwracamy uwagę na wiele aspektów, w tym m.in.:
- zgodność z projektem i standardem wykończenia: czy mieszkanie odpowiada temu, co zostało obiecane w umowie deweloperskiej i załączonym standardzie, w tym rozmieszczenie pomieszczeń, ścianek działowych, okien i drzwi
- jakość wykonania tynków: sprawdzana jest płaszczyzna, pion, kąty ścian, obecność rys, pęknięć, ubytków, jakość wykonanych napraw, oraz ewentualne zawilgocenia
- posadzki: weryfikowane są odchyłki od płaszczyzny, obecność dylatacji, twardość, a także spadek na balkonach i tarasach
- okna i drzwi: sprawdzana jest jakość szyb, szczelność, poprawność montażu, działanie klamek, zamków oraz obecność ewentualnych uszkodzeń
- instalacje: weryfikowane są instalacje elektryczne (poprawność podłączeń, obecność prądu w gniazdkach, opis bezpieczników), wodno-kanalizacyjne (rozprowadzenie, szczelność), grzewcze (poprawność działania grzejników, ogrzewania podłogowego) i wentylacyjne (drożność, ilość kratek)
- metraż: sprawdzana jest zgodność faktycznego metrażu z tym, który jest podany w umowie deweloperskiej, zgodnie z obowiązującymi normami
- elementy dodatkowe: sprawdzane są również elementy takie jak parapety, balustrady, balkony i tarasy, osprzęt elektryczny i inne elementy wyposażenia
Najczęstsze usterki:
-nierówności ścian i sufitów:
- odchylenia od pionu i poziomu (ściany mogą być krzywe, a dopuszczalne normy zakładają odchylenia 2-3 mm na metrze i do 6 mm na całej wysokości)
- nierówności, ubytki i uszkodzenia tynków: zagłębienia, odparzenia, głuchy dźwięk przy stukaniu, tynki, farby, podkłady niskiej przyczepności
- rysy i pęknięcia: przy narożnikach okien, drzwi
- wilgoć i zacieki, pleśń w miejscach chłodniejszych w dotyku
- zarysowania i nieszczelności okien i drzwi:
- otwieranie/ zamykanie
- defekty oklein, uszczelek
- nieprawidłowy montaż (możliwe odchyłki od pionu 1-1,5 mm na metr)
- brakujące elementy: zaślepki, nawiewniki i okapniki
- problemy z instalacjami wodno-kanalizacyjnymi, elektrycznymi czy grzewczymi:
- niewłaściwe rozmieszczenie punktów elektrycznych, brak osprzętu
- instalacje mogą być źle rozmieszczone lub kolidować z urządzeniami
- brak kratek wentylacyjnych i nieprawidłowe funkcjonowanie
-uszkodzenia parapetów, balustrad czy tarasów
-posadzki:
- nierówności: odchylenia od poziomu (w normie do 3-5 mm na 2 metrach)
- ubytki i uszkodzenia: posadzki mogą mieć wykruszenia, zabrudzenia
-balkony i tarasy:
- ubytki fug i pęknięte płytki
- nieprawidłowy spadek (minimalny powinien wynosić 1% na metrze)
- obróbki blacharskie: szczelność i poprawność montażu
-elewacja:
- mogą występować rysy, uszkodzenia tynku i zabrudzenia
- miejsca postojowe: wymiary i odległości
Czy możesz przeprowadzić odbiór techniczny samodzielnie?
Teoretycznie tak, jednak w praktyce jest to trudne i niesie ze sobą ryzyko przeoczenia istotnych wad. Skuteczny odbiór techniczny wymaga:
- wiedzy branżowej: znajomość norm budowlanych, przepisów oraz specyfikacji technicznych
- doświadczenia: specjaliści wiedzą, gdzie najczęściej występują usterki i jakie detale wymagają szczególnej uwagi
- narzędzi pomiarowych: profesjonalny sprzęt (np. poziomice laserowe, mierniki, kątowniki, łaty, itp.) pozwalający dokładnie ocenić jakość wykonania
Specjalista może wykryć ukryte wady, które mogą być trudne do zauważenia dla osoby bez doświadczenia i podchodzącej emocjonalnie do odbioru mieszkania. Samodzielne przeprowadzenie odbioru wiąże się z ryzykiem późniejszych kosztownych napraw czy wykańczania własnego "M". Warto ZADZWONIĆ i skorzystanie z usług fachowca, aby mieć pewność, że wszystkie istotne kwestie zostaną sprawdzone !
ZAPRASZAMY DO KONTAKTU: 505-780-318